تاریخ انتشار : یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - 3:28
20 بازدید
کد خبر : 1401

نخستین معلم، خدا است:« وَعَلَّمَ آدَمَ الأَسْمَاء کُلَّهَا» (بقره/۳۱)

نخستین معلم، خدا است:« وَعَلَّمَ آدَمَ الأَسْمَاء کُلَّهَا» (بقره/۳۱)
معلمی در قرآن به عنوان جلوه ای از قدرت لایزال الهی ، نخست ویژه ذات مقدس خداوند تبارک و تعالی است.

✍️#یاداشت به مناسبت پاس داشت روز و مقام معلم

نخستین معلم، خدا است:« وَعَلَّمَ آدَمَ الأَسْمَاء کُلَّهَا» (بقره/۳۱)

معلمی در قرآن به عنوان جلوه ای از قدرت لایزال الهی ، نخست ویژه ذات مقدس خداوند تبارک و تعالی است.

در نخستین آیات قرآن که بر قلب مبارک پیغمبر اکرم (ص) نازل شد، به این هنر خداوند اشاره شده است :

اقرا باسم ربک الذی خلق، خلق الانسان من علق، اقرأ و ربک الاکرم، الذی علم بالقلم، علم الانسان ما لم یعلم. (علق: ۱ـ ۵)

اگر نیک به واقعیات درون علم بنگریم به حقیقتی بزرگ دست خواهیم یافت که جلوه ی واقعی و مهم آن در تمام عالم ،گویای مدیون شدن به معلم در تمام ترقیات و کمالات انسانها است.

تعلیم و تعلم از نعمتهای والا و ارزشمند خداوند علیمی است که برای انبیاء و اولیا و سپس به جویندگانش هدیه نموده است تا آنجا که ، خداوند الرحمن در قرآن کریم با اشاره به ویژگیهای انبیا می فرماید :

هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الاْءُمِّیِّینَ رَسُولاً مِّنْهُمْ یَتْلُواْ عَلَیْهِمْ ءَایَـتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتَـبَ وَ الْحِکْمَهَ إِن کَانُواْ مِن قَبْلُ لَفِی ضَلَـلٍ مُّبِینٍ .

 

«او کسی است که در میان جمعیّت درس نخوانده، رسولی از خودشان برانگیخت که آیاتش را بر آنها می خواند و آنها را تزکیه می کند و به آنان کتاب (قرآن) و حکمت می آموزد و مسلما پیش از آن در گمراهی آشکاری بودند.

 

و اما روز ۱۲ اردیبهشت در تقویم جمهوری اسلامی ایران، روز معلم نامگذاری شده است.

نگاهی به تاریخچه نامگذاری این روز مهم نشان می دهد که ، پس از پیروزی انقلاب‌اسلامی و شهادت استاد مرتضی مطهری در روز ۱۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۸ توسط گروه فرقان، این روز به عنوان روز معلم نامگذاری شد.

همان دانشمند بزرگی که در روشنگری اقشار باسواد به ویژه قشر فهیم فرهنگی جامعه قدم‌های اساسی و بزرگی را برداشته بود و آثار عمیق این شهید والا مقام در زنده نمودن افکار دینی اصیل و منطبق با نیاز روز جامعه در حال گذار ما تاثیر زیادی داشته است.

همان معلمی که پرورش دهنده و انسان ساز نسل های آینده هستند و تاکنون به خوبی توانسته اند در نقش مجریان آموزش عمومی و اولین الگوی کلیدی همچون نوری آشکار بدرخشند، تا جایی که تاثیر این نقش والادر کلام معمار کبیر انقلاب همچون نقش انبیا است برای مردم ، که به خوبی توانسته است ذوق و هنر توانمندی خود را به نمایش بگذارد .

 

عشق و محبت نثار معلمی است که با عشق خسته ترازهرسال ، ،و چهره خسته همکارش را ، با درد گردن ، انگشت و سردرد و کم سویی چشمانش ، آموزش می دهد و همه ای این ها را به شیرینی لبخند دانش آموز بعد از آموزش ارزانی می دارد وهیچ زبان وبیانی قادربه سپاسگزاری وتقدیروتشکر ازاونیست .

درود و سپاس محضر معلمان فداکاری که از آرامش سلامتی زندگی راحت گذشتند تا اندیشه و اندیشیدن در این خاک ریشه دوانده و تنومند شود،و در اعتلای فرهنگ ودانش در این مرز و بوم با تمام وجود تلاش و همت کردند.

✍️یاداشت

خبرنگار/مریم نادری

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.